Další studie: nízkosacharidová strava navyšuje hladinu cholesterolu

Co se stane, když otestuješ nízko-sacharidovou (LCHF) stravu na hubených lidech? To se zkoumalo v nedávné studii. Výsledek? Navýšení cholesterolu o 44 % v porovnání s kontrolní skupinou (skupina lidí, kteří jedli běžnou stravu).

Jak je to možné? Vždyť LCHF nauka často učí, že se lidé zvýšení hladiny cholesterolu obávat nemusí. Proč tedy tato studie objevila něco jiného? A jaké může mít navýšení cholesterolu následky?

Pojďte se mnou více porozumět tomuto tématu.

Vysoká hladina cholesterolu je problém, který zejména s narůstajícím věkem trápí většinu lidí v naší společnosti. To ústí v ucpávání cév, následné mrtvice, Alzheimery, infarkty, aj. Tyto nemoci jsou hlavní příčinou úmrtí a ztráty zdraví v dnešní době. Je vhodné se o toto téma zajímat.

Pochop základní principy ohledně cholesterolu:

  • každý živočich si vyrábí svůj vlastní cholesterol v játrech, protože je nezbytnou součástí pro stavbu živočišných buněk (aj.).
  • pokud sníme živočicha (či produkt, ze kterého se živočich „staví“ – mléko, vejce, aj…), sníme ho i s jeho cholesterolem.
  • rostlinné buňky cholesterol nepotřebují – rostliny žádný cholesterol neobsahují.
  • Pokud sníme rostlinu, sníme vlákninu (která chybí v živočišných produktech). Vláknina dokonce nadbytečný cholesterol odvádí z těla.
  • Všichni tvorové na této planetě mají dostatek rozumu na to, aby jedli potravu, která je určena pro jejich tělo. Až na člověka. Člověk je tedy jediným tvorem na této planetě, který má hladinu cholesterolu běžně zvýšenou nad 150 mg/dl (3,9 mmol/l). To je klíčová příčina toho, proč lidé v industrializovaných společnostech umírají na nemoci oběhové soustavy.

Co zvyšuje hladinu cholesterolu v krvi?

Když jíme živočichy, část jejich cholesterolu se vstřebá do našeho krevního řečiště. Zvýšená hladina cholesterolu následně ucpává lidské cévy. Toto je jev, který se děje pouze u býložravců (tedy i u člověka). William C. Roberts – bývalý šéfredaktor Amerického žurnálu kardiologie (AJC), říká, že masožravci mohou sníst cholesterolu kolik chtějí a cévy se jim neucpávají.

Hladinu cholesterolu zvyšuje i nasycený tuk, který je opět součástí živočišných produktů (mimo to ho ale obsahují i některé rostlinné potraviny – např. kokos). Hladinu cholesterolu zvyšuje i trans-tuk, který je opět přirozeně v živočišných potravinách. Lidé si však vyrábí i umělou verzi tohoto tuku, ze kterého pak dělají např. margariny, nebo se dává do potravin, aby to lépe chutnalo.

Skutečné řešení této situace vás tedy možná již napadá: přestat jíst zejména živočišné potraviny! (a nahradit je přirozenou stravou – ovoce, zelenina, luštěniny, celozrnné potraviny, ořechy, aj.). Bez tohoto kroku nelze (až na genetické výjimky) přirozeně dosáhnout skutečně dobrých výsledků v oblastech hladiny cholesterolu a zdraví oběhové soustavy.

 

Metoda nízko-sacharidové nauky

Z nízko-sacharidové nauky se ovšem dozvíme, že můžeme jíst tuk, zvířata, vejce… a cholesterol a hladina cholesterolu v naší krvi bude v pořádku – že může i klesat. To si protiřečí s informacemi z tohoto článku. Jak je to tedy možné?

Stačí, když použijete správné studie a interpretujete je podle svých potřeb. Např: Studie, ze kterých pochází o tom, že nízko-sacharidová strava snižuje hladinu cholesterolu, se většinou dělají na velice obézních lidech s BMI 30 a více!

Pomocí kaloricky limitované diety se tito velice obézní lidé „zhubnou“. A když člověk hubne, klesá mu hladina cholesterolu. Správný výstup podobné studie by tedy byl:

Velice obézní lidé, kterým jsme snížili množství přijatých kalorií a nastavili nízko-sacharidový způsob výživy, zhubli, a u toho jim klesl cholesterol.

Nízko-sacharidová dieta by tedy mohla být fajn prvním krokem pro velice obézní lidi. Konec konců – jednoduché cukry se nahrazují nejčastěji za zeleninu a to je správný krok.

Podobné studie se ovšem interpretují takovým způsobem, že i ženy, kterým k ideální váze chybí 5-10 kilo, začnou jíst nízko-sacharidovou stravu, v domnění, že bude jejich hladina cholesterolu klesat. To se však velice pravděpodobně nestane.

Čerpej informace z více zdrojů

Z pozorování argumentů a výsledků jak v LCHF diskuzních skupinách, tak z nezávislých studií, vyplývá, že LCHF nevyhrává boj o pozitivní hladinu cholesterolu u svých následovníků. Autoři těchto nauk proto sahají pro každý možný argument, který bagatelizuje vliv cholesterolu na lidské zdraví.

Většina z těchto argumentů je však velice zcestných. Mnohé z nich pochází od největších dodavatelů cholesterolu do lidského jídelníčku – živočišného průmyslu.  Tyto informace jsou součástí Online kurzu. Dozvíte se tam, jak vznikají názory, že „cholesterol z potravin neovlivňuje cholesterol v krvi; cholesterol neovlivňuje zdraví; tuky neovlivňují úmrtnost na nemoci srdce;“ aj…

Z praxe vím, že jsou debaty na toto téma dlouhosáhlé a nekončí sjednocením názorů. Proto zanechám čtenáře tohoto článku s myšlenkou, která je, věřím, nad veškeré debaty a teorie.

Člověk se může zařadit mezi ostatní živočichy na této planetě a snížit svojí hladinou cholesterolu pod 3,9 mmol/l. U této hladiny cholesterolu se neucpávají cévy. To by mělo být cílem každého člověka, který má v zájmu vyhnout se příčině úmrtí číslo 1 v dnešní společnosti (a dalším zmíněným a nezmíněným nemocem). 

A toho člověk bohužel nedosáhne na nízko-sacharidové dietě i přes všechny argumenty všech prodejců tohoto způsobu výživy. K dosažení podobných výsledků je totiž zapotřebí naučit se jíst rostlinným způsobem výživy.

2018-11-10T18:39:59+00:00